Для еўрапейскага грамадства эмоцыі доўгі час былі нечым маргінальным, тым, што варта ўтаймоўваць і хаваць. І толькі нядаўна чалавек адкрыў для сябе эмацыйны свет.
Найцяжэйшае для разумення чалавека – яго ўласны розум, лічыў нямецкі філосаф Імануіл Кант, які напісаў вядомы твор “Крытыка чыстага розуму”. А вось эмацыйную частку ён пакінуў па-за ўвагай. Плёнам сваіх роздумаў адносна эмацыйнага ў межах серыі адкрытых лекцый Лятучага ўніверсітэта “Галоўнае пытанне” падзяліўся паэт, перакладчык і філосаф Міхаіл Баярын. Тэмай яго выступу была “Крытыка эмацыйнага розуму”.
Служба інфармацыі “ЕўраБеларусі” даведалася, як нараджаюцца пачуцці паводле розных метафізічных сістэм, як іх можна знішчаць і што ў выніку перамагае.
У беларускай мове слова “пачуцці” азначае адначасова ўспрыманні (дотык, слых, зрок) і перажыванні. Месца ўспрыманняў у традыцыйнай індыйскай метафізіцы строга вызначанае. А вось эмоцыяў там няма.
Паводле адной з індыйскіх тэорый напачатку не было ні існага, ні ночы, ні дня – толькі вада. З гэтага ўзнікае нехта Ён, і першае, што ў яго ўзнікла – гэта жаданне, якое з’явілася насеннем розуму.
Калі звярнуцца да ўпанішадаў, то першая эмоцыя, якая ўзнікла ў чалавека, быў страх. Але, агледзеўшы сябе, ён перастаў баяцца. Пасля з’явілася жаданне, за ім – задавальненне. Такім чынам, перш, чым узнікае розум, узнікаюць пачуцці.
Але хто гэты Ён? Гэта самая першая істота, якую мы можам назваць Богам, гаворыць Міхаіл Баярын. І далей задаецца пытаннем: што прымушае чалавека рабіць грэх? Крышна адказвае, што трэба ўказаць на лесвіцы праяўлення метафізікі, дзе знаходзіцца прычына гэтага граху, і яе трэба біць. Як зародак пакрыты абалонкай, так і ўвесь свет пакрыты гневам і пажадай. Як іх перамагчы? Толькі самім сабой. Але перамагчы можна толькі ідучы назад. Калі Бог ішоў наперад, ён перажываў страх, пажаду… І ўся гэтая гісторыя пачуццяў адбываецца ў зваротным кірунку, таму і той, хто ідзе назад, перажывае іх.
Эмоцыя ахоплівае сабой напачатку: чалавек узрадаваўся (разгневаўся), і пасля нешта сказаў ці зрабіў. Аднак ёсць і другі спосаб: мы бачым нейкае дзеянне ці з’яву і, як вынік, перакладаем яе ў эмоцыю.
Чаму любы рух можна перакласці ў пачуцці? Таму што ўсе яны супастаўляюцца паміж сабой як сума апазіцый (радасць – гора), і яна ёсць прасторай. Калі адбываецца гісторыя пачуццяў, утвараецца сума апазіцый: прайшоў страх – з’явіўся спакой, было жаданне – з’явілася задавальненне… Так ці інакш, прастора пачуццяў перамагае любую іншую прастору. А калі з’яўляецца прастора (гэтая сума апазіцый) – з’яўляецца розум.
У рзума ёсць ужо свая сума супрацьлегласцяў і свой спосаб утварэння сэнсаў. І ўсё гэта дае падставу назваць гэтую прастору эмацыйным розумам.
Цікава, што беларускае слова “сэнс” утварылася ад лацінскага дзеяслова sentire - “адчуваць”. І ў нечым беларусы маюць рацыю: калі сэнсу ўласціва нейкае прызначэнне, то эмоцыі – гэта тое, што стаіць напачатку руху. Таму мы маем усе падставы назваць эмоцыю намерам (тое, што стаіць напачатку дзеяння). І калі эмоцыя з’яўляецца намерам, то яна сапраўды будзе сэнсам таго, што зроблена.
Паводле індыйскай традыцыі, у пачуццяў ёсць праяўленні – чыстае, змяшанае, пачуцці, якія рухаюцца адно да аднаго, пачуцці, якія пераўтвараюцца адно ў адно… Мова пачуццяў мае свой лексікон, з якім можна працаваць. Яна можа быць вельмі дакладна сфармулявана. А яшчэ гэтых моваў пачуццяў можа быць шмат. Адно пачуццё можа мець на ўвазе (ахопліваць) іншае пачуццё. І тут можа ўзнікнуць новае пачуццё – абурэнне.
Як можна ўтаймаваць пачуцці? Напрыклад, зраўняць паміж сабой. Гэта пазіцыя ёгі. Вынікам у ёй з’яўляецца спакой, і гэта – тое, што ўзвышаецца над эмоцыямі.
Аднак індыйскае мастацтва запісвае спакой у якасці яшчэ адной эмоцыі. І атрымліваецца, што эмацыйнае зноў перамагае!
А можна не раўняць пачуцці, а, наадварот, сутыкаць супрацьлегласці (як у старажытнагрэчаскім тэатры ці індыйскай тантры) – у такім выпадку яны знішчаюцца і адбываецца катарсіс (узгадаць хаця б старажытнагрэчаскія трагедыі, у якіх глядач суперажывае невырашальным канфліктам).
Адна з моваў пачуццяў – нораў. Мараль мы традыцыйна звязваем з нечым боскім. Боскі пачатак імператыўных каштоўнасцяў кажа пра тое, што Бог эмацыйны, і мараль – нораў Бога.
Багі політэізма эмацыйныя – яны гневаюцца, радуюцца… Але монатэістычны Бог таксама эмацыйны: ён адчувае рэўнасць, гнеў, любоў, спагаду, ласку. Гэта Міхаіл Баярын назваў эмацыйнай тэалогіяй (ці тэалогіяй эмоцый).
Ёсць такі спосаб вызвалення ад эмоцый як любоў да Бога, і тады чалавек становіцца яму тоесным, яго норам супадае з норавам Бога.
Не ведаць сваёй эмацыйнасці пагарджаць ёй – значыць ставіць пад сумнеў сцвярджэнне, што чалавек гаспадар сваім эмоцыям. У той жа час чалавека, які выражае свае пачуцці без усялякай нагоды і меры, прызнаюць вар’ятам.
Чалавечая істота не прымае ідю неэмацыйнага Бога. Тое самае і з інтэлектам: неэмацыйны інтэлект нібыта і не інтэлект ніякі – проста працэсар, “жалезка”. І галоўнае пытанне – што вышэй за пачуцці? – застаецца актуальным.
Не ўсякі, хто мае дыплом, можа звацца інтэлектуалам, і ў той жа час — пытанні, датычныя да мыслення, існуюць у любых, часам, нават самых нечаканых сферах.
При самом благоприятном варианте развития событий изменения климата в ближайшие десятилетия необратимы — и, как следствие, неизбежно изменится весь привычный уклад жизни человечества.
Калі тэмы «беларуская нацыя» і «беларуская дзяржава» ўжо ў значнай ступені асэнсаваныя паліталагічнай супольнасцю, то феномен беларускага аўтарытарызму яшчэ чакае грунтоўных даследаванняў.
Галоўная праблема, як вынікае з дыскусі падчас круглага стала «Вусная гісторыя як новы спосаб асэнсавання мінулага і гістарычнага мыслення», - пакуль вельмі невялікі грамадскі запыт на памяць.
Беларусский философ и методолог Владимир Мацкевич обратился к Александру Лукашенко с открытым письмом, в котором потребовал от беларусского правителя не отдавать преступные приказы.
Альтернативного властному сценария по-прежнему не просматривается. Предложенный Виктором Бабарико и его командой сценарий референдума вряд ли может быть таковым.
За три года (столько в Беларуси реализовывалась кампания «Повестка 50») изменить жизнь в городах невозможно. Но изменить структуру отношений в местных сообществах – вполне.
Важно не только то, О ЧЁМ вы говорите, но и КАК. И если вы – журналист, блогер, публичный человек, а одна из ваших тем – люди с инвалидностью, то вот несколько рекомендаций, как подавать её корректно.
У Еўропе — мэры гарадоў, у нас — старшыні гарвыканкамаў. Бо мэраў абіраюць, а старшыняў прызначаюць. Але нечакана Лідзія Ярмошына загаварыла пра ўзмацненне мясцовага самакіравання.
Без прыватызацыі ды закрыцця стратных прадпрыемстваў беларуская эканоміка хутчэй расці не будзе, з чым згодныя нават улады Беларусі, заявіў віцэ-прэзідэнт Еўрапейскага інвестыцыйнага банка Вазіл Худак
Экологи, эксперты в сфере экологии и представители гражданского общества отвечают на обвинение в негативном влиянии на инвестиционный климат и недобросовестной конкуренции.