Четверг 21 ноября 2024 года | 21:17
  • бел / рус
  • eng

Культура як гарант нацбяспекі. У Мінску прэзентавалі праект “CHOICE-Беларусь: спадчына і сучаснасць"

23.09.2015  |  CHOICE-Беларусь: спадчына і сучаснасць   |  Яўгенія Бурштын, "ЕўраБеларусь",  
Культура як гарант нацбяспекі. У Мінску прэзентавалі праект “CHOICE-Беларусь: спадчына і сучаснасць"

Беларусь – краіна культурных катастроф. Шмат гадоў людзі, якія прыходзяць да ўлады, кожны раз прыдумваюць сваю новую Беларусь. Чым яна ёсць насамрэч і якое месца нашай спадчыны ў сучаснасці?

Асацыяцыя агенцтваў мясцовай дэмакратыі ALDA (Францыя) сумесна з Міжнародным кансорцыюмам “ЕўраБеларусь”, Цэнтрам культурнага менеджменту (Львоў, Украіна), Нацыянальным камітэтам ICOM (Кішынёў, Малдова), Адукацыйна-даследчым фондам Millennium (Ерэван, Арменія) і ГА “Цэнтр сацыяльных інавацый” (Мінск, Беларусь) абвесцілі конкурс праектных прапаноў “CHOICE-Беларусь: спадчына і сучаснасць”. Такім чынам, наша краіна стала часткай аднаго глабальнага міжнароднага праекта.

Ён важны тым, што мае за мэтупераасэнсаванне культурнай спадчыны для развіцця беларускай ідэнтычнасці, а таксама самаразвіццё, удасканаленне ўдзельнікаў на прафесійным узроўні. А ў перспектыве аўтары ідэі разлічваюць на магчымасць фармавання культурнай палітыкі ў краіне, выйсці на ўзровень, калі грамадская арганізацыя ці ініцыятыва зможа выступаць у гэтай вобласці кансультантам для дзяржавы.

Служба інфармацыі “ЕўраБеларусі” пабывала на прэзентацыі, даведалася, што больш за ўсё хвалюе патэнцыйных удзельнікаў праекта і пагутарыла з яго куратарамі.

– Адна з мэтаў праекта – увядзенне культурнай спадчыны ў сучаснае жыццё грамадства. Што гэта значыць?

– Сучасная мода на  вышымайкі, папулярызацыя нацыянальнага арнаменту – гэта адзін са спосабаў увядзення культурнай спадчыны ў сучаснае жыццё, але даволі вульгарызаваны, – гаворыць дырэктар віленскага офіса “ЕўраБеларусі” Таццяна Пашавалава. – Але калі гаворка ідзе пра архітэктурную спадчыну, то якія варыянты ёсць, акрамя музеефікацыі? Бо закансерваваць аб’ект і стварыць з яго музей – гэта самае простае, а як зрабіць гэтае месца жывым і запатрабаваным сёння? Ці, напрыклад, як стварыць адчуванне датычнасці людзей, якія жывуць цяпер, да таго, што яны атрымалі ў спадчыну з мінулага?

Гэта датычыцца як матэрыяльнай, так і нематэрыяльнай культуры. Напрыклад, песенная традыцыя: можна захоўваць яе накшталт “спеўнага поля”, як у балтыйскіх краінах, аднаўляючы традыцыйную мадэль спеваў, а можна перакладаць гэта на сучасныя матывы. З гэтым можна працаваць па-рознаму, але пытанне ў тым, каб стваралася датычнасць, каб да гэтага ставіліся як да свайго і думалі аб тым, як гэта можна выкарыстоўваць, акрамя захавання традыцыяналісцкага падыходу. Наша будучыня не ў тым, каб вярнуцца ў мінулае, а ў тым, каб пераасэнсаваць і ўзяць з гэтага мінулага тое каштоўнае, што будуе будучыню.

 – На фоне тэндэнцыі, распачатай кампаніяй “Будзьма!” і знешнімі матывацыямі – маю на ўвазе бум вышыванак, знешнюю праяву, – нам хацелася пайсці крыху далей. Арнамент – гэта як візуальны код, ён відавочны. А нам хацелася б матываваць на больш глыбокае асэнсаванне таго, што мы маем, – тлумачыць праграмны менеджар культурніцкага напрамку “ЕўраБеларусі” Кацярына Раманчык. – У нас цяпер вельмі востра стаіць праблема ідэнтычнасці. Прынамсі для трох пакаленняў існуе незразумеласць становішча паміж Усходам і Захадам. Нацыянальная мова з’яўляецца мовай меншасці па факце, гэта таксама пытанне самаўспрымання, і тут у нас вельмі праблемны фон. Таму спадчына – той матэрыял, які б хацелася выкарыстаць для трансфармацыі гэтага фону. Сёння знешняя сітуацыя і прыклад Украіны пацвярджае тэзу, што сфера культуры – гэта магчымы гарант нацыянальнай бяспекі.Гэта тое, чым можна абазначыць адметнасць, унікальнасць беларусаў у свеце.

 – Праект міжнародны, а якія яго асаблівасці для Беларусі?

 – Гэта якраз пытанне ідэнтычнасці, – гаворыць Кацярына Раманчык. – І мы будзем таксама закранаць пытанне фармавання культурнай палітыкі і ўплыў грамадства на культурны працэс. Насамрэч праблемныя моманты ў Беларусі, Украіне, Арменіі, Малдове вельмі блізкія, таму сфармавалася такая “каманда”. Але ў кожнай краіны свая спецыфіка.

– У праекце гаворка ідзе пра інавацыі. Аднак часам у нас не могуць правесці банальную кансервацыю гістарычнага будынка. Наколькі актуальна для нашай краіны распрацоўка нейкіх інавацыйных падыходаў?

 – Могуць быць розныя сферы дзейнасці, у якіх будуць выкарыстоўвацца інавацыі. Гэта даволі шырокае азначэнне. Мы не за дэкарацыі, "фішачкі", абгортачку. Мы – за працу з цэнтральнай праблемай. А тэхналогіі могуць прымяняцца ў залежнасці ад фантазіі заяўнікаў. У нас сфера культуры мае даволі кансерватыўныя формы. Нам хацелася б іх разнастаіць спалучэннем розных фарматаў, актыўнасцяў, відаў дзейнасці, каб людзі дзяліліся сваімі кампетэнцыямі дзеля ўзбагачэння культурнай сферы. Стварэнне анлайн-платформы – гэта такая ж інавацыя, калі глядзець не глабальны кантэкст, а сучасныя рэаліі культурніцкіх устаноў, як дзяржаўных, так і недзяржаўных. А яшчэ нам вельмі важна, каб дзейнасць заяўніка распаўсюджвалася не толькі на Мінск, а на астатнія рэгіёны краіны.  

Падчас прэзентацыі аўтары распавялі пра тэрміны рэалізацыі праграмы, аб тым, як стаць яе ўдзельнікам, з якіх этапаў яна будзе складацца, а пасля адказалі на пытанні прысутных. Першае пытанне датычылася сумы гранта, якая можа быць выдзелена для рэалізацыі праекта.

– У цэлым – паўмільёна еўра, – адказала Таццяна Пашавалава. – Праекты могуць атрымаць ад 5 да 60 тысяч еўра.Прычым праекты могуць быць як індывідуальныя, так і партнёрскія. Калі вы маеце патрэбу, мы можам дапамагчы ў пошуках партнёраў.

У сувязі з гэтым прысутныя пацікавіліся, якім чынам трэба апісваць удзел партнёра ў праекце і ці можа ў якасці яго выступаць еўрапейская арганізацыя. На першым этапе – падачы заяўкі – дастаткова проста абазначыць партнёра, а калі ён прадстаўляе краіну, не ахопленую праграмай, то ўзяць у ёй удзел ён можа, аднак атрымаць фінансаванне – не.

Увогуле, тэма фінансавання стала адной з найбольш абмеркаваных. Гэта звязана з умовамі ўдзелу: неабходна, каб як мінімум 10% ад агульнага кошту праекта складаў унёсак арганізацый-заяўнікаў.  

Апроч таго патэнцыйных заяўнікаў цікавіла, ці можна супрацоўнічаць з дзяржаўнымі ўстановамі пры працы ў праекце. Гэта толькі вітаецца, як і любое збліжэнне розных арганізацый і ініцыятыў для ўдзелу ў праграме.

Задавалі пытанні і адносна прыкладу ідэй, але арганізатараў цікавяць не шаблонныя праекты, а новыя, нечаканыя напрацоўкі. Больш за тое, не забараняецца падаваць некалькі канцэптаў, праўда, рэалізаваць можна будзе толькі адзін.

Да ўдзелу ў праекце “CHOICE-Беларусь: спадчына і сучаснасць” запрашаюцца недзяржаўныя арганізацыі мясцовага і (або) нацыянальнага ўзроўню; арганізацыі, групы і супольнасці прафесіяналаў. Арганізатары гарантуюць кансультатыўную падтрымку, удзел у міжнародных семінарах і канферэнцыях. Абвесткі аб ходзе праекта будуць з’яўляцца на сайце “ЕўраБеларусі”.

Даведка “ЕўраБеларусі”: Міжнародны праэкт "CHOICE Cultural Heritage: Opportunity for Improving Civic Engagement" рэалізуецца Асацыяцыяй агенцтв мясцовай дэмакратыi ALDA (Францыя) сумесна з Міжнародным кансорцыумам "ЕўраБеларусь" (Лiтва).

Праект разгортваецца ў Беларусі, Украіне, Малдове і Арменіі ў межах праграмы ЕС "Усходняе партнёрства" пры iнфармацыйнай і кансультацыйнай падтрымцы арганiзацый-партнёраў:

  • Цэнтра культурнага менеджменту (Львоў, Украіна);
  • Нацыянальнага камітэта ICOM (Кішынёў, Малдова);
  • Адукацыйна-даследчага фонда Millennium (Ерэван, Арменiя);
  • Грамадскага аб’яднання "Цэнтр сацыяльных інавацый" (Мінск, Беларусь).

Беларуская частка праекта — "CHOICE-Беларусь: спадчына i сучаснасць" — грунтуецца на каштоўнасці культурнай спадчыны як рэсурсу для ўмацавання і развіцця сучаснай беларускай ідэнтычнасці і еўрапейскага цывілізацыйнага выбару Беларусі. Арганiзатары праекта маюць мэтай надаць імпульс пашырэнню разнастайнасці інавацыйных падыходаў і ініцыятыў па ўвядзенні культурнай спадчыны Беларусі ў сучаснае культурнае жыццё беларускага грамадства.

Другие новости раздела «CHOICE-Беларусь: спадчына і сучаснасць»

Разработана неформальная инструкция для заявителей на программу "Креативная Европа"
Разработана неформальная инструкция для заявителей на программу "Креативная Европа"
Команда консультантов проекта "Креативное Восточное партнерство" подготовила первую рабочую версию Неофициального руководства для потенциальных участников конкурса программы "Креативная Европа".
Как успешно заполнить грантовую заявку программы "Креативная Европа" и найти надежных партнеров
Как успешно заполнить грантовую заявку программы "Креативная Европа" и найти надежных партнеров
Эти и другие вопросы обсуждали партнеры проекта "Международное Восточное партнерство" во время рабочей встречи 13-16 сентября, состоявшейся в Ереване.
Валянціна Кірылава: Свет адчыняе ўсе дзверы на пароль “Шагал-Малевіч-Віцебск”
Валянціна Кірылава: Свет адчыняе ўсе дзверы на пароль “Шагал-Малевіч-Віцебск”
На конкурс гарадскіх рэкрэацыйных зон “Азбука-УНОВІС” у Віцебску падалі работы 36 чалавек. Роўна столькі, колькі было сяброў легендарнага мастацкага аб’яднання пачатку 20-х гг. мінулага стагоддзя.
Ида Шендерович: Место встречи жизни и смерти
Ида Шендерович: Место встречи жизни и смерти
Из архитектурного ландшафта Беларуси стремительно исчезают объекты материального наследия.
Захаваць спадчыну і стаць каштоўнымі адзін для аднаго (ФОТА)
Захаваць спадчыну і стаць каштоўнымі адзін для аднаго (ФОТА)
16 чэрвеня ў мінскай прасторы “Цэх” прадставілі вынікі працы Міжнароднай праграмы “CHOICE – Cultural Heritage – Opportunity for Civic Engagement”.
Оксана Гайко: Наш аудиогид по Бресту – памятник жертвам Холокоста
Оксана Гайко: Наш аудиогид по Бресту – памятник жертвам Холокоста
Центр Бреста теперь можно изучать с помощью аудио-гида Brest Stories Guide. Правда, пока одну из страниц города – антисемитизм и Холокост.
16 чэрвеня ў Мінску — дыскусія-прэзентацыя "Актуалізацыя культурнай спадчыны ў Беларусі"
16 чэрвеня ў Мінску — дыскусія-прэзентацыя "Актуалізацыя культурнай спадчыны ў Беларусі"
Міжнародная праграма CHOICE цягам двух гадоў працавала разам з некалькімі культурніцкімі праектамі, кожны з якіх меў мэтай надаць нашай нацыянальнай спадчыне новую форму існавання і ўжытку.
Ларыса Быцко: Спадчыну можна захаваць толькі разам
Ларыса Быцко: Спадчыну можна захаваць толькі разам
На прэм’еру батлейкі “Прытулак памяці” ў аграсядзібу “Стулы” Пружанскага раёна прыехала шмат людзей.
Міхал Анемпадыстаў прадставіў альбом, які прэзентуе беларускую культуру (ФОТА)
Міхал Анемпадыстаў прадставіў альбом, які прэзентуе беларускую культуру (ФОТА)
Наша недаследваная і непрынятая спадчына чакае нас вялікімі адкрыццямі. У гэтым можна пераканацца, гартаючы шыкоўнае выданне дызайнера Міхала Анемпадыстава “Колер Беларусі”, прэзентаванае ў Мінску.
Дзмітрый Сурскі: Мы павінны аддаць беларускаму плакату належнае
Дзмітрый Сурскі: Мы павінны аддаць беларускаму плакату належнае
У 1991 годзе на трыенале ў японскую Таяму мастакі і плакатысты Савецкага Саюза накіравалі 120 плакатаў . З іх для экспазіцыі міжнароднае журы адабрала толькі шаснаццаць.
30 траўня ў Мінску — прэзентацыя кнігі Міхала Анемпадыстава "Колер Беларусі"
30 траўня ў Мінску — прэзентацыя кнігі Міхала Анемпадыстава "Колер Беларусі"
У перадапошні дзень вясны адбудзецца доўгачаканая прэзентацыя кнігі мастака і дызайнера Міхала Анемпадыстава "Колер Беларусі".
Вольскі, Глобус і Акудовіч прэзентавалі дзіцячую кнігу пра мастацтва (ФОТА)
Вольскі, Глобус і Акудовіч прэзентавалі дзіцячую кнігу пра мастацтва (ФОТА)
Выданне прысвечана сямі беларускім мастакам ад Малевіча і Шагала да Цэслера і Вашкевіча і складаецца з ілюстрацый, біяграфій, казак, вершаў і гульняў.
Спадчына – гэта дзеяслоў. У Мінску падвялі вынікі працы праекта CHOICE
Спадчына – гэта дзеяслоў. У Мінску падвялі вынікі працы праекта CHOICE
Ці патрэбна Беларусі “грамадскае міністэрства культуры” і “ашмянская хартыя” па абыходжанні з гісторыка-культурнымі каштоўнасцямі?
2 траўня ў Гродне — адкрыеццё выставы мастака і дызайнера Міхала Анемпадыстава "Колер Беларусі"
2 траўня ў Гродне — адкрыеццё выставы мастака і дызайнера Міхала Анемпадыстава "Колер Беларусі"
Цэнтр гарадскога жыцця #uCentry і арт-галерэя "Крыга" запрашаюць гарадзенцаў на ўнікальную выставу.
Відэазапіс анлайн-трансляцыі "Культурная спадчына і сучаснасць: фармаванне новай суб’ектнасці?"
Відэазапіс анлайн-трансляцыі "Культурная спадчына і сучаснасць: фармаванне новай суб’ектнасці?"
28 красавіка 2017 года ў Мінску адбылася адкрытая дыскусія на тэму: "Культурная спадчына і сучаснасць: фармаванне новай суб’ектнасці?" Глядзіце, калі ласка, відэазапіс анлайн-трансляцыі.
28 красавіка ў Мінску — дыскусія "Культурная спадчына і сучаснасць: фармаванне новай суб’ектнасці?"
28 красавіка ў Мінску — дыскусія "Культурная спадчына і сучаснасць: фармаванне новай суб’ектнасці?"
28 красавіка 2017 года ў мінскай крэатыўнай прасторы "ЦЭХ" адбудзецца адкрытая дыскусія на тэму: "Культурная спадчына і сучаснасць: фармаванне новай суб’ектнасці?".
18 красавіка ў Віцебску — адкрыццё выставы Міхала Анемпадыстава "Колер Беларусі" (Відэа)
18 красавіка ў Віцебску — адкрыццё выставы Міхала Анемпадыстава "Колер Беларусі" (Відэа)
18 красавіка 2017 года мастак і дызайнер Міхал Анемпадыстаў прадставіць сваю выставу "Колер Беларусі" ў Віцебску.
Беларусы глабальна не ўпэўненыя ні ў чым, таму і выбіраюць каларыстычную гаму “беж” (Відэа)
Беларусы глабальна не ўпэўненыя ні ў чым, таму і выбіраюць каларыстычную гаму “беж” (Відэа)
Колер – адзін са складнікаў культуры, якая вызначае тое, як мы жывем штодня, рэагуем на падзеі, прымаем рашэнні.
24 сакавіка ў Мінску — закрыццё выставы Міхала Анемпадыстава "Колеры Беларусі"
24 сакавіка ў Мінску — закрыццё выставы Міхала Анемпадыстава "Колеры Беларусі"
24 сакавіка, у пятніцу, Лятучы ўніверсітэт запрашае на закрыццё выставы Міхала Анемпадыстава "Колер Беларусі".
Міхал Анемпадыстаў: Хацелася б, каб людзі адчулі кайф ад вычытвання невярбальнай інфармацыі
Міхал Анемпадыстаў: Хацелася б, каб людзі адчулі кайф ад вычытвання невярбальнай інфармацыі
Як колер звязаны з культурнай традыцыяй і ці ўсялякае народнае мастацтва – традыцыйнае?
Беларускія НДА супраць COVID-19

Якія выклікі пандэмія каронавіруса кідае грамадскім арганізацыям і як яны з імі спраўляюцца?

«Это наша большая совместная работа»

За три года (столько в Беларуси реализовывалась кампания «Повестка 50») изменить жизнь в городах невозможно. Но изменить структуру отношений в местных сообществах – вполне.

Представители пяти городов обсудили ситуацию с безбарьерной средой (Фото)

23-24 сентября под Минском прошла двухдневная рабочая встреча в рамках кампании "Повестка 50".

Уладзімір Мацкевіч: Каля ста чалавек кожны год вучыцца ў беларускім Лятучым універсітэце (Аўдыё)

Адукацыйная пляцоўка была створана на ўзор Лятучага ўніверсітэта, які пад канец 1970-х гадоў дзейнічаў у Польшчы.