На конкурс гарадскіх рэкрэацыйных зон “Азбука-УНОВІС” у Віцебску падалі работы 36 чалавек. Роўна столькі, колькі было сяброў легендарнага мастацкага аб’яднання пачатку 20-х гг. мінулага стагоддзя.
Пра рэальныя складнікі гэтага нечаканага супадзення, месца УНОВІСа ў лёсе Беларусі і працу з яго спадчынай распавядае Валянціна Кірылава, куратар праекта па папулярызацыі дзейнасці легендарных мастакоў.
– Валянціна, з чаго ўсё пачалося?
– Віцебская мастацкая вучэльня была запачаткавана Маркам Шагалам у 1919 г., і яна стала яскравым прыкладам адносін яго пакалення да новага жыцця. Практычна ўсе канцэптуальныя змены, якія адбыліся ў той час у сацыяльнай прасторы Віцебска, звязаныя з ёй. Потым да Шагала далучыўся архітэктар Эль Лісіцкі, мастакі Вера Ермалаева, Казімір Малевіч. Прыезд апошняга з Масквы – успрынялі як новы этап, своеасаблівы сімвал. І ў снежні 1919 г. мастакі правялі вялікую акцыю, прысвечанаю юбілею Таварыства па барацьбе з беспрацоўем. Так супрэматызм Малевіча выйшаў у горад, у адкрытую прастору – атрымалася новае ўяленне пра мастацтва. Натхнёныя, студэнты і іх выкладчыкі зрабілі ў лютым наступнага года новыя акцыі, якія былі прынятыя супольнасцю Віцебска “на выдатна”. І пасля гэтага і ўзнікла ідэя Паслядоўнікаў. Яны, “Утвердителей нового искусства”, або УНОВІС адкрыта пераймалі канцэпцыю, стыль і падыходы Малевіча, Ермалаевай, Лісіцкага і іншых вядомых на той час мастакоў.
Менавіта з запачатканнем УНОВІСа ідэі Эля Лісіцага – перавесці супрэматызм Малевіча з плоскасці ў аб’ём – пачалі набываць жыццё. Што стала асновай новых накірункаў у сучаснай архітэктуры, дызайне, літаратуры, тэатры і інш. УНОВІС зафіксаваў тэарэтычныя роздумы і палажэнні сваіх стваральнікаў, прад’явіў свету новае ўсведамленне культурнага працэсу. І таму не дзіўна, што дзеячы Віцебскай школы увайшлі маштабнымі постацямі ў сусветную мастацкую культуру.
– Чаму нам трэба даказваць іх маштаб і сабе, і іншым?
– Бо практычна ўвесь час існавання савецкай прасторы гэтыя імёны, Школа былі забароненыя. Пасля 1935 г. у Савецкім Саюзе не адбывалася выстаў авангарднага накірунку, амаль што да пачатку Перабудовы. Толькі ў канцы 80-х гг. адкрыліся архівы, фонды, дзе можна знайсці патрэбныя матэрыялы. З іх мы і даведаліся, што шматлікія ўдзельнікі УНОВІСА былі рэпрэсаваныя. Цяжка хворыя Казімір Малевіч і Эль Лісіцкі пазбеглі растрэлаў. Цяпер відавочна: чым больш нашых мастакоў шанавалі за мяжой, тым больш яны былі гнаныя на радзіме.
Увогуле, увесь свет успрыняў напрацоўкі УНОВІСА як асноўную праграму развіцця мастацтва і, напэўна, і зараз трымаецца іх. Школа Баўхаўс, Школа Райта, Музей Саламона Гугенхайма, Нью-Ёркскі музей сучаснага мастацтва (МоМА), Цэнтр Жоржа Пампіду – ўсе гэтыя адметныя комплексы лічылі і лічаць за гонар распавядаць свету пра значнасць накірунку, які быў запачаткаваны і развіты ў Віцебску. На дасягненнях віцебскім мастакоў пабудавана значная частка візуальнай культуры свету. І беларусы ўсё яшчэ адкрываюць для сябе гэты факт.
– У чым канкрэтная сувязь паміж Музей Пампіду ці МоМА і Віцебскам?
– Частка мастацкіх прац прадстаўнікоў УНОВІСА пасля выставы 1922 г. у Германіі была прыдбана – засталася ў Еўропе. Частка перавезена ў Нью-Ёрк, дзе становіцца пачаткам экспазіцыі МоМА. Сёння там для віцебскіх работ прадастаўлены цэлыя залы: можна паглядзець карціны, азнаёміцца з біяграфіяй мастакоў, дакументамі, датычнымі дзейнасці УНОВІСа. Напрыклад, калі ў 1927 г. Малевіч прадстаўляў выставу ў Германіі, ён падрыхтаваў 27 навуковых табліц. З дапамогай якіх тлумачыў, як, напрыклад, адраджэнне перайшло ў барока, барока ў класіцызм і гэдак далей. Пяць з гэтых табліц таксама трапілі ў фонды музея МоМА, сёння яны выстаўляюцца ў спецыяльнай зале на рэгулярнай аснове. Падобная гісторыя і з Цэнтрам Пампіду: працы Малевіча сталі часткай яго экспазіцый.
На сённяшні дзень у свеце шмат уплывовых фондаў, вялікіх міжнародных супольнасцей, якія аб’ядноўваюць людзей, звязаных з мастацтвам. І гэтыя фонды носяць імёны сяброў УНОВІСА.
– Атрымліваецца, УНОВІС і Віцебск паўплывалі на ўвесь свет.
– Так, і сёння ключавы пропуск беларуса ў культурнае асяроддзе свету – пароль “Шагал-Малевіч-Віцебск”. Але ў Беларусі шмат прыходзіцца даказваць і даводзіць, хаця значна менш, чым раней. Вялікую ролю ў справе папулярызацыі адыграла тое, што дзесяткі год таму наша бачанне падзялілі вядучыя беларускія літаратары. Нам дапамагалі Рыгор Барадулін, Васіль Быкаў. Яны прыязжалі ў Віцебск на навуковыя чытанні, а кніжкі пра УНОВІС, якія мы выдавалі – падпісвалі сваімі імёнамі. Каб мы маглі казырнуць гэтым подпісам у высокім кабінеце. (Зараз гэтыя кніжкі – у фондах Віцебскага цэнтра сучаснага мастацтва). З 1991 па 1998 гг. мы штогод ладзілі мастацка-даследчыя вандроўкі па Віцебшчыне. І Барадулін, і Быкаў бралі ў іх удзел.
– У рамках праекта CHOICE вы папулярызуеце дзейнасць кожнага з 36-ці ўновісаўцаў?
– За два гады дзейнасці праекта гэта немагчыма. Але мы зрабілі наступнае: на грамадскім транспарце размясцілі эскізы Казіміра Малевіча, Ніны Каган і Мікалая Суэціна. Менавіта тыя працы, што былі змешчаны на трамваях на святкаванні 1 траўня 1920 г. У нашым выпадку дадаўся яшчэ і тралейбус. Дарэчы, арыгіналы гэтых прац захоўваюцца ў Трэцьякоўцы і ў іншых сусветных музеях.
Сённяшні трамвай не такі, якім ён быў амаль 100 год таму: нам прышлося адаптаваць эскізы. Таксама да іх мы дадалі звесткі пра мастакоў, лозунгі таго часу. Трамваі і тралейбус будуць ездзіць па горадзе 3 гады – маецца дамоўленасць з Віцебскім гарвыканкамам. Раз-пораз маршруты будуць мяняцца. Ужо зараз і апытанні, і вонкавае назіранне паказваюць, што віцяблянам грамадскі транспарт, аздолены такім чынам, прышоўся да густу.
– Відавочна, так умацоўваецца віцебская ідэнтычасць. А як захаваць сам канцэпт УНОВІСа?
– Мы правялі адзінаццаць адукацыйным мерапрыемстваў – назвалі гэты блок “Акадэмія УНОВІС”. У “Акадэміі…” прадстаўнікі навуковага віцебскага асяродка і слухачы разглядалі гісторыю і значнасць мастацкай і педадагічнай спадчыны Віцебскай школы. Заняткі запісалі на відэа. “Акадэмію УНОВІС” з верасня працягнем, бо вельмі шмат жадаючых.
Правялі конкурс “Азбука УНОВІС” – конкурс эксізаў і прапаноў па аздабленню горада пляцоўкамі ў адпаведным стылі. Свае працы даслалі 100 удзельнікаў з чатырох краін – усяго 36 праектаў. Журы, якое было сфармавана з прадстаўнікоў кафедраў дызайну Віцебска, Мінска, Санкт-Пецярбурга адабралі 10-ць праектаў для ўдзелу ў другім туры. Гэтая дзясятка трымала абарону – кожны публічна адстойваў свой праект. У рэшце былі вылучаны пераможцы, і яны атрымалі свае прызы.
Прапановы ад горада на канкрэтную рэалізацыю.атрымала адна з работ, якая зменіць аблічча Віцебска – праект архітэктара Аліны Дружынінай. Ён дасць другое жыццё 31-ай сярэдняй школы і прылеглага да яе мікрараёна. Нас вельмі цешыць, што мы ўжо атрымалі падтрымку ўсіх афіцыйных асоб, з кім трэба было гэты праект ўзгадніць. Па рэалізацыі мы ўбачым канцэптуальныя змены на цэлай тэрыторыі, рэнавацыю асяроддзя: школы, пляцоўкі каля яе, тэрыторыю прылеглай вуліцы – Маскоўскага праспекта.
“Азбука УНОВІС” таксама будзе праводзіцца ў наступным годзе. Напрыклад, мы хочам на падставе гарадской гістарычнай спадчыны надаць грамадскаму транспарту ў Віцебску адметны выгляд. Яшчэ распрацавалі два новых турыстычных маршрута, увялі ў пешаходную экскурсію шэсць новых месцаў (першай акцыі УНОВІСа, трамвайна-тралейбуснае дэпо і інш.).
– Я чуў, была ідэя надаць УНОВІСу статус аб’екта нематэрыяльнай спадчыны?
– Нам ужо вельмі пашчасціла, што Еўрапейскі культурны фонд унёс УНОВІС у свой спіс. Але каб стаць аб’ектам спадчыны ў Беларусі, а потым яшчэ падцвердзіць гэты статус у ЮНЕСКА, неабходна падрыхтаваць шмат дакументаў. Над гэтым праца зараз і ідзе. Адна з яе асаблівасцей у тым, што ў дакументах у Беларусі зараз няма адпаведнага раздзела, куды можна ўнесці УНОВІС. Бо гэта і матэрыяльная, і адначасова нематэрыяльная спадчына, і тэхналогіі… Але ўдумлівы падыход экспертаў дапаможа пераадолець казус.
– Хто асноўны рухавік ідэі УНОВІС – людзі, якія лічаць гэты здабытак асабістай спадчынай, ці інстытуты?
– У першую чаргу, канешне, люді, якія потым натхняюць інстытуты і скіроўваюць іх працу ў патрэбным кірунку. Віцебскае аддзяленне Беларускага саюза мастакоў, кафедры дызайна віцебскіх універсітэтаў, Віцебскі абласны архіў, нашыя музеі – усіх немагчыма пералічыць! Але варта адзначыць, што нас моцна падтрымлівае мясцовая ўлада. Цяпер нікому, хто пачынае працаваць ва ўладных структурах, не трэба з азоў тлумачыць, што такое УНОВІС.
– Ці сустракаюцца яшчэ віцябляне, якія кажуць, што яны намалююць квадрат не горш за Малевіча?
– Такія людзі заўсёды будуць, але да іх меркавання можна не прыслухоўвацца. Бо яны думаюць толькі сённяшнім днём, не канцэптуальна, не гістарычна. Усё існавала да таго, як было некім абазначана. І мора існавала без нашага ўдзелу, пакуль Іван Айвазоўскі не перанёс яго на холст. З’явы былі спрадвеку, але іх соцыякультурнае асэнсаванне залежыць ад таго, якое ў канкрэтны момант гісторыі ім надаецца разуменне. Эмблема праекта CHOICE – Cultural Heritage: Opportunity for Improving Civic Engagement, у рамках якога мы рэалізуем свой праект, гэта таксама два квадрацікі. Але ж квадрат існаваў і да таго, як эмблема і яе сэнс былі створаны.
Міжнародны праэкт "CHOICE — Cultural Heritage: Opportunity for Improving Civic Engagement" рэалізуецца Асацыяцыяй агенцтв мясцовай дэмакратыi ALDA (Францыя) сумесна з Міжнародным кансорцыумам "ЕўраБеларусь" (Лiтва).
Праект разгортваецца ў Беларусі, Украіне, Малдове і Арменіі ў межах праграмы ЕС "Усходняе партнёрства" пры iнфармацыйнай і кансультацыйнай падтрымцы арганiзацый-партнёраў:
Цэнтра культурнага менеджменту (Львоў, Украіна);
Нацыянальнага камітэта ICOM (Кішынёў, Малдова);
Адукацыйна-даследчага фонда Millennium (Ерэван, Арменiя);
Грамадскага аб’яднання "Цэнтр сацыяльных інавацый" (Мінск, Беларусь).
Беларуская частка праекта — "CHOICE-Беларусь: спадчына i сучаснасць" — грунтуецца на каштоўнасці культурнай спадчыны як рэсурсу для ўмацавання і развіцця сучаснай беларускай ідэнтычнасці і еўрапейскага цывілізацыйнага выбару Беларусі. Арганiзатары праекта маюць мэтай надаць імпульс пашырэнню разнастайнасці інавацыйных падыходаў і ініцыятыў па ўвядзенні культурнай спадчыны Беларусі ў сучаснае культурнае жыццё беларускага грамадства.
Другие новости раздела «CHOICE-Беларусь: спадчына і сучаснасць»
Команда консультантов проекта "Креативное Восточное партнерство" подготовила первую рабочую версию Неофициального руководства для потенциальных участников конкурса программы "Креативная Европа".
На конкурс гарадскіх рэкрэацыйных зон “Азбука-УНОВІС” у Віцебску падалі работы 36 чалавек. Роўна столькі, колькі было сяброў легендарнага мастацкага аб’яднання пачатку 20-х гг. мінулага стагоддзя.
Міжнародная праграма CHOICE цягам двух гадоў працавала разам з некалькімі культурніцкімі праектамі, кожны з якіх меў мэтай надаць нашай нацыянальнай спадчыне новую форму існавання і ўжытку.
Наша недаследваная і непрынятая спадчына чакае нас вялікімі адкрыццямі. У гэтым можна пераканацца, гартаючы шыкоўнае выданне дызайнера Міхала Анемпадыстава “Колер Беларусі”, прэзентаванае ў Мінску.
У 1991 годзе на трыенале ў японскую Таяму мастакі і плакатысты Савецкага Саюза накіравалі 120 плакатаў . З іх для экспазіцыі міжнароднае журы адабрала толькі шаснаццаць.
28 красавіка 2017 года ў Мінску адбылася адкрытая дыскусія на тэму: "Культурная спадчына і сучаснасць: фармаванне новай суб’ектнасці?" Глядзіце, калі ласка, відэазапіс анлайн-трансляцыі.
28 красавіка 2017 года ў мінскай крэатыўнай прасторы "ЦЭХ" адбудзецца адкрытая дыскусія на тэму: "Культурная спадчына і сучаснасць: фармаванне новай суб’ектнасці?".
Беларусский философ и методолог Владимир Мацкевич обратился к Александру Лукашенко с открытым письмом, в котором потребовал от беларусского правителя не отдавать преступные приказы.
Альтернативного властному сценария по-прежнему не просматривается. Предложенный Виктором Бабарико и его командой сценарий референдума вряд ли может быть таковым.
За три года (столько в Беларуси реализовывалась кампания «Повестка 50») изменить жизнь в городах невозможно. Но изменить структуру отношений в местных сообществах – вполне.
Важно не только то, О ЧЁМ вы говорите, но и КАК. И если вы – журналист, блогер, публичный человек, а одна из ваших тем – люди с инвалидностью, то вот несколько рекомендаций, как подавать её корректно.
У Еўропе — мэры гарадоў, у нас — старшыні гарвыканкамаў. Бо мэраў абіраюць, а старшыняў прызначаюць. Але нечакана Лідзія Ярмошына загаварыла пра ўзмацненне мясцовага самакіравання.
Без прыватызацыі ды закрыцця стратных прадпрыемстваў беларуская эканоміка хутчэй расці не будзе, з чым згодныя нават улады Беларусі, заявіў віцэ-прэзідэнт Еўрапейскага інвестыцыйнага банка Вазіл Худак
Экологи, эксперты в сфере экологии и представители гражданского общества отвечают на обвинение в негативном влиянии на инвестиционный климат и недобросовестной конкуренции.